Hanoi
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi 2Sa Pa/Bac HaHalong BayBangkok

Mandag 24/4
Vi ankom til Hanoi kl. 05.30. Vi lejede 3 taxaer, som kørte os til hotellet. Jeg vidste fra tidligere, at vi ikke kunne få værelserne før senere. Men der var 3 værelser ledigt! Efter morgenmad var der yderligere 2 værelser parat. Ja så var det kun Troels og jeg, der manglede rum. Jeg havde tidligere bestilt cykler. Kl. 08.00 kørte vi fra hotellet på vores rundtur i Hanoi. Jeg var spændt på, hvordan det ville gå. Det blev en lang tur. Alle klarede det. Det gælder om at cykle vietnamesisk. Alle lærte det på vores 4 timers tur. Vi spiste frokost på Little Hanoi. Thuy stødte til kl. 13.22. Hun hjalp mig med forskellige gøremål. Første skulle vi kontakte Queen Cafe, så aftalerne kunne falde på plads. Dernæst besøg hos nogle venner og derpå sige goddag til Thuys forældre.
Thuy's forældre, Thuy og Henning

Vi er blevet inviteret til at spise middag i morgen. Det vil indebære, at hele underetagen skal ryddes for, at vi kan være der. Thuy kørte mig ud til min gamle ven Thang og hans kone Hong, søn Kien og datter Thue.
Tran, Hong og Willy

De inviterede os til frokost den 4 maj. Det er dagen inden, vi tager til SaPa. De ville også gerne med ud at spise i aften. De ville gerne møde os på hotellet, imden vi kørte til restauranten. Thang havde taget sin niece med: Bich. Det var dejligt at se hende igen. Hun fungerer ofte som tolk, idet hun taler godt engelsk. Vi sad på en båd og spiste. Aftenen sluttede på hotellet.

Tirsdag 25/4
Vi skal besøge Ho Chi Minh mausoleet. Start kl. 08.00 morgen. Denne gang var der ikke mange mennesker. Alle cykler flot igennem byen, selv om der er tæt trafik. Det der er det største problem for gruppen er at finde rundt. Det er altid en oplevelse at besøge mausoleet.
Ho Chi Minh mausolæum Ho Chi Minh museum

Mere om Ho Chi Minh
Vi tog museet med ved samme lejlighed. Næste stop er Litteraturmusset. Det er det gamle universitet fra 900 tallet. Det er også et af de steder, man skal besøge. Mange studerender kommer her. De kommer for at klappe skildpaddehovederne. Det giver visdom inden eksamen. Inde på museet var der en gruppe fra musikakedemiet, som spillede for os.
Litteraturmusæet

Ja jeg har helt glemt at vi jo også så den etbenede pagode. Når vietnameserne har besøgt mausoleet, skal de op og bede i den etbenede pagode.
Den en benede pagode

Den en benede pagode er bygget 1049 af kejser Ly Thai Tong. Pagoden ligner en lotusblomst og er en tak for at han fik en søn.

Nu var det tid for vædskeindtagelse. Vi kørte til Hoa Kim søen og fik Pnangojuice. Kl. er nu 12.00 og så er det tid til frokost. Det blev på Little Hanoi igen. Det er billigst og bedst. Nu spredes vi for alle vinde. Der var dog mange, som ville besøge krigsmusseet. Det gjaldt Jenny, Poul, Troels, Christian og Birgit.Vi mødes i receptionen kl. 19.00. Thuy kommer med en bil. Vi skal spise i hendes hjem. Det kræver en større omrokering for at vi kan være der. Thuys søster Thue og hendes mand samty Thuys broder og hans kone, og hendes søn samt en niece og selvfølgelig Thuys far og mor. Ja det blev igen en intens aften med masser af mad og mange sange og en festlig stemning. Næste dag skal vi til Mai Chau.