Cambodia
CambodiaSaigonHoi AnHueHanoiMai ChauHanoi 2Sa Pa/Bac HaHalong BayBangkok

Lørdag 8/4
Vi startede i lidt spredt orden. Christian, Birgit, Knud, Ruth, Arne, Ulla, Poul, Jenny og Henning fra Billund kl. 6.30. Troels kl 10.55, Chung og Le fra København kl. 09.40. Vi var først samlet i Amsterdam. Vi havde en god flyvetur til Bangkok.

Søndag 9/4
Sidder i Bangkok Airways Lounge og får kaffe og juice. Vi venter på fly til Phnom Penh. Ventetid er aldrig spændende. Mange er lidt trætte. Flyveturen fra Bangkok til Phnom Penh er kun på en time, så man når næsten ikke at få noget at spise på flyet. Men vi blev klogere. Det var nærmest en tre retters menu med rødvin, hvidvin, øl og juice samt kaffe. Personalet er utrolig hurtige og venlige. Indsamling af bakkerne foregik under nedstigningen til Phnom Penh. Vi gik hurtigt gennem tolden. Sambath, Ratha og Sarun samt en kusine tog imod os i lufthavnen.
Ratha og søster

Vi blev kørt til vores hotel Royal Star. Nabo til Kongepaladset og ligger lige ud til floden. Jeg tror at alle er tilfredse med hotelværelserne. Efter et hurtigt bad, alle var hurtige, kørte vi til bryllup. Selv jeg var ikke klar over, hvor det var. Men det var 40 km fra Phnom Penh. Festen havde varet hele dagen. Vi blev bænket ved et stort rundt bord. Herefter kom der mad ind, og vi følte at vi var næsten æresgæster. Ja det var vi vel også. Jeg udleverede vores fælles gave og holdt en lille tale, som Sambath oversatte til brudeparret. Der kom meget mad på bordet samt masser af øl og vand. De sørgede godt for os. Brudeparret sad ved vores bord.
Brudeparret

Han var i hvid skjorte og sorte bukser: hun var i en elegant cambodiansk rød kjole. Efter spisningen gik brudeparret ind i et hus, hvor der var musik, traditionel cambodiansk musik. Brudeparret lå på knæ. Det var meningen, at alle der ikke ville give noget til brudeparret skulle ligge på knæ ved siden af dem og give dem penge. Meget festligt. Vi havde givet en gave, men ville alligevel markere os. Der var mange, som gjorde det. Efter den festlige tradition, var der musik med dans, tradionel cambodiansk dans. Der var en plads med store højtalere. Der blev stillet et bord i midten, som man dansede rundt om. Alle dansede med alle. Dansen fortsatte til efter midnat. Vi var lidt trætte og brød op lidt efter kl. 9 om aftenen. Vi ville godt have fortsat, men de fleste syntes at det var et godt tidspunkt. Var var hjemme før kl. 10.00. Der var morgenmad fra kl. 06.00 om morgenen.

Mandag 10/4
Vi har udskudt vores dagsprogrammet en halv time. Sambath, Ratha og Sarun var ved hotellet kl. 09.30.
Rantha,Sambath og deres mor

Det blev igen en landtur. Samme sted som i aftes. Vi skulle besøge Sambath's broder Sambo. Der var ryddet godt op efter brylluppet i går. Det så lidt anderledes ud end aftenen før. Sambo er ikke farmer, men fritidslandmand. Hans familie passer afgrøderne. Han bruger stedet som fritidshus. Han er forretningsmand i Phnom Penh. Vi havde en rundvisning på hans område. Sambath fortalte om træerne, kokosnødder, mango , bananer og meget andet. Landsbyen hedd Kompang Taam og ligger i Kompang Speu provinsen. Bryluppet igår var Sambaths kusine, som blev gift. Meget ung 21 år og brudgommen er 23 år. Efter vi havde drukket en øl, kørte vi op på et bjerg med en fantastisk udsigt. Den lokale pagode Wat Ang Vien og Wat Phom Chieu Haphow. Vi nød udsigten fra en højt liggende terrasse. Sambath fortalte om nytårs traditioner. Det cambodianske nytår starter 14/4, 15/4 og 16/4. Alle skoler er lukkede i 14 dage. Alle som kan tage fri tager fri. Cambodianerne er budister. Det nye år hedder som i Vietnam hundens år. De tre dage kan sammenlignes med vores jul og nytår. Man søger ud på landet til sine rødder. Alle som har relationer til landet, tager ud på landet i disse dage. Der festes, spises god mad og danses, alle siger "happy new year" og tager pulver på hænderne og smører det i ansigtet på hinanden. Det var nu tid til frokost. Der var sørget godt for os. Masser af mad , vand og øl. Vi sad på gulvet og spiste. Det var besværligt men festlig. Der var mange retter, alt skulle smages. Efter frokosten havde vi en times hvile, før vi kørte ud til en anden landsby. Her skulle der deles gaver ud. Der var nogle få mennesker i starten, men efter få minutter kom der mange. I denne landsby levede der 85 familier, som Sambath havde navn og adresse på. Vi uddelte 85 gavepakker. Een til hver familie. Det gik meget retfærdigt til. Der var mange at dele ud til. Vi havde også tøj med fra Danmark. Uddeling af dette tøj kunne man ikke styre. Børnene var bange for ikke at få noget. En af de søde cambodianske damer, var ved at fortvivle til sidst.
Ratha og Henning

Det var Sambath's kusine. Vi fik i fællesskab hende muntret op. Hun var meget chokeret. Senere kunne hun smile igen. Vi har lært noget. det skal styres bedre. Vi vandrede rundt i landsbyen og fik mange positive meldinger. Vi var noget forsinket, da vi ankom til Royal Star hotel. Vi bestilte hurtigt 'blind massage'. Der kom 5, som var totalt blinde. Da der kun var 5 massøser var der ventetid. Jeg tror at alle var tilfredse med deres massage. Det var en speciel massage, som mere er zoneterapi end traditionel massage. Vi spiste aftensmad sent. En dejlig restaurant på den anden side af floden. Vi fik bord ved vandet. I morgen er det sidste dag i Phnom Penh, så vi har et stort program i morgen. .

Tirsdag 11/4
Afgang fra hotellet kl. 08.00. Vi startede med Royal Palace. Da vi er naboer til Kongepaladset vandrer vi derover. Kongepaladset i Phnom Penh minder utrolig meget om Grand Palace i Bangkok. Det var en god oplevelse, selv om temperaturen nærmede sig de 40 grader. Den del af Kongepaldset som vi vandrede rundt, kommer kongen ikke mere. Kun ved officielle højtidligheder.
Kongepaladset

Vi besøgte også Sølvpagoden. Her er hele gulve i sølvfliser og figurerne er her rent guld. Efter disse besøg gik vi tilbage til hotellet. Nu var det Phnom Penhs centrum, hvor Wat Num ligger. Vi skal op af mange trapper. Her lever også aber. Det er en flot pagode. Den har en magisk kraft på mange unge mennesker. Når unge skal til eksamen besøger de Wat Num. Det skulle give bedre resultater. Når forretnings folk skal lave en stor handel, er disse også på besøg her. Alle som skal giftes besøger Wat Num. Nu var det tid til frokost. Valget faldt på en vietnamesisk restaurant. Vi fik alle PHO, som er suppe. Det er næsten Vietnams national ret. Alle kunne lide det, også Chung og Le. Det havde været en lang dag. Inden vi fik frokost, besøgte vi det rusiske marked. Mange købte noget. På grund af varmen føltes dagen lang. Vi havde lige et sidste besøg. Toul Steng Genocidal museum. Vi ser her det sted, hvor Pol Pot havde sit fængsel. Det er en tidligere skole. Her ser vi billeder fra hans rædselsperiode. I 1975 levede der i hovedstaden næsten 1 million mennesker. Da Pol Pot kom til magten, skulle alle fordrives fra deres huse. Man skulle starte fra det laveste niveau., så alle byboer skulle på genopdragelse på landet. I de fire år Pol Pot var ved magten nåede han at dræbe 2 millioner cambodianere. Næsten 1/4 af landets befolkning. Alle som kom i Toul Steng Genocidal fængslet, blev fotograferet. Mange sad her ikke så længe, før de blev dræbt eller totureret. Rundt om hovedstaden Phnom Penh er der utallige massegrave. Alt dette er fortid, nu gælder det om at få industri til Cambodia samt en bedre infrastruktur.. Den halter noget efter. Vi skulle have set et par ting mere, men der var mest stemning for nogle timers afslapning. Middagen skulle være hos Sambath, Sarun og Ratha.
Sambath og Henning

Udover vi 12 var der Sambath's ældre broder og kone, den ældre søster og hendes mand samt 3 børn. Vi var 23 ialt. Vi fik dejlig mad, øl og vand. Der var rigeligt af alt. Vi sang nogle sange og sluttede af med dans. Alle var ude at danse. Vi sluttede aftenen hos Ulla og Arne. Vi skal tidlig op i morgen. Da gælder det en bådtur til Siem Riep. Vi sejler på Ton Le Sap floden, som er en biflod til Mekong floden. På dette tidspunkt af året, er der mindst vand i floden og søen.

Onsdag 12/4
Alle var tidligt oppe. Båden sejler kl. 07.00. Vi skal have al bagage med. 5 timers sejlads, så vi er ved den anden ende af Ton Le sap søen, hvor vi går i land. På grund af den lave vandstand, kan vi ikke sejle ind til breden. Der kommer små både og henter os og bagagen. Der venter en taxa på os. Vi havde en fin sejltur. Man solgte for mange billetter. Jeg tror at der var dobbelt så mange folk på båden, som der normalt er med. Det blev også en varm tur med sol hele vejen op til Siem Reap og temperatur på 37 grader. Som tidligere nævnt var vandstanden i floden og søen meget lav. Det tog 6 timer. 2 km fra bredden hentede nogle små både os. Vi læsssede al bagagen over på disse både. Det blev gjort. Vores guide tog imod os.
guiden Chhiev og hans familie

Hotellet havde kun sendt een taxa. Det var ikke nok, så Christian, Jenny, Poul, Birgit, Ruth og Troels tog en Tuk Tuk, som er en motorcykel med plads til 3. De første 6 km er flodbund med store huller. De havde en festlig tur med fortsat små uheld. For det første den ene næsten ingen benzin. Kun lidt i en cola flaske. Så de løb fra en af bådene. Den anden fik maskinskade pg nåede næsten at vælte. Det lyder besværlig, men alle syntes, at de havde haft en festlig tur. Alle kører ud og så solnedgangen over Angkor. Vi kørte kl. 17.00 og fik løst billetter. Kun Jenny og Poul tog ikke med. Vi vandrede op af bjerget Phnom Bakcheng, som det hedder. En lidt besværlig rute, som er blever et tilløbs stykke. Den første gang jeg var her, var der ca. 200. Nu kommer mange tusinder så der er lidt trængsel. Et flot syn, men desværre ikke så meget solnedgang,. Straks efter hjemkomsten, gik vi ud for at spise. Vi sluttede på Mandalay Inn med rom og cola. Igen en god dag.

Torsdag 13/4
Det skal være den store Angkor dag. Vi kører fra hotellet kl. 05.45. Først solopgang over Angkor Wat.

Solopgang over Angkor

Angkor
Mere om Angkor Wat
Der kommer flere og flere turister til Siem Reap. Angkor er verdens største religiøse kultutcenter. Det er utrolig stort og meget udgravet, men ikke nær alt og bliver det formodentlig heller ikke. Det er det for stort til. Det restaureres altid og det vil blive ved med i de næste 100 år. Det er dagen før nytåret. Man fejrer nytår 14/4, 15/4 og 16/4, og derefter går vi over til hundens år. Det kan godt være, at der vil blive sagt Happy new year mange gange selv om det er dagen før. Mange cambidianere holder nytåret i Siem Reap. Der er ikke mange, der har råd til taxa. Nogle har. De bliver kørt ud på store lastvogne med mindst 50 i hver vogn. Der er feststemning. De har mad med og laver picnic og er derude i mange dage, men man må ikke overnatte der. Første stop er Angkor Wat. Vi var der kl. 05.40. Det blev en flot solopgang. Mange var samlet der. Vi havde nogle gode pladser med god udsigt. Alle syntes at det var stemningsfuldt. Vi blev der til kl. 06.30. Spiste morgenmad der ude. Første stop efter morgenmad var indgangsporten til Angkor Thom, kongebyen. Der er 6 indgangsporte til Angkor Thom. Vi brugte den sydlige. Vi vandrede gennem porten. Det første tempel vi kommer til er Bayon. Det er budistisk. Dette tempel fungerer også som universitet. Universitetet er bygget i 1800. Der er mange gange i Bayon. Vores guide Chuff ledte os flot igennem. Her er igen mange vægrelieffer. Det fungerer som en historiebog. Det er også templet med de mange ansigter. Vi besøgte også en spåmand. Jeg havde taget billeder sidste år af spåmanden. Han blev meget glad. Christian, Ulla og Chung blev spået.
Christian bliver spået

er er mange trapper, så det er anstrengende at gå når det er varmt. Vi gik nu ind i Kongeslottet. På vejen så vi et kæmpe tempel, som man er ved at restaurere. "Baphuon". Det er franskmændene, som står for denne store restaurering. Jeg tror nok, at man kan få templet restaureret til 2012. Baphuon ligger mellem Bayon og kongeslottet, som vi bnesøgte nu. Det er fra 1100 tallet. At gå på trapperne op til toppen er besværlig. På siden af kongeslottet ligger der 2 store svimmingpool. Den til kvinder er 75 * 100 meter og mændenes er 50*50. Da vi kom ind af bagdøren, gik vi ud af fordøren. Ved indgangspartiet er der et lille plato, hvor kongen og hans familie kunne se de store elefant kampe. Der er et meget stort friareal, hvor man opbevarer elefanter mellem kampene. Det sidste besøg inden frokost, Ta Phrom, som er stedet med de store trærødder.
Poul ved Taphrom templet med træer

Det er et sted, som duperer alle. Det er noget man skal se. Det kan næsten ikke beskrives. Gangene er små, så der var trængsel. Der var mange mennesker på grund af det kommende nytår. Nu trængte alle til noget at drikke og spise. Varmen var nu over 40 grader. Efter frokosten så vi stedets højdepunkt Angkor Wat. Chiff vores guide var en glimrende fortæller. Angkor Wat har et areal størrer end den forbudte by i Bejing i Kina. Der er gået flere sten til end til Keops pyramiden i Egypten. For 1000 år siden levede her flere end 1 million mennesker. Til sammenligning levede der i Paris 20.000. Området Angkor mener man har en udstrækning på over 30*30 km. Alt er ikke gravet ud endnu. Området kræver konstant renovering på grund af slidtage. Her kommer mange millioner turister hvert år. Angkor Wat har 1 km reliefmotiver, som Chiff fortalte om. Vi afkortede besøget, da der var opstået stor træthed på grund af varmen. De friskeste skulle prøve at kravle helt til tops. Christian,Troels, Birgit, Knud, Poul og jeg kravlede til tops. Det er meget stejlt næsten som en stige.
Meget stejle trapper i Angkor Wat

Vi havde god udsigt. Straks vi kom ned, kørte hjem til hotellet. Alle var trætte og havde behov for at slappe af. Troels, Christian og jeg fik massage. Andre handlede ind på markedet. Vi havde afslutnings middag på hotellet. Vores guide Chiff, hans kone og 2 små børn på 6 og 4 år samt vores guide Aophal var med. Vi var 17 personer. Aftenen sluttede med rom og cola.

Fredag 14/4
Nytårsaftens dag: Vi startede kl. 08.00 og kørte først til Killing Fields og så de mange kranier til minde om den store tragedie fra 1975-1979, hvor Pol Pot dræbte over 2 mill cambodianere.

Killing Fields

Der var fest stemning på grund af nytåret. Mange familier havde lavet udflugter og kom med gaver til munkene. Vi så også hvordan folk levede. Munkene har lavet en skole for børn, der bor langt ude på landet, en slags kostskole. Det var spændende at gå rundt mellem de små hytter, hvor eleverne boede. Der var ikke så mange hjemme på grund af nytåret. Vi havde ikke så meget tid, så vi blev desværre nød til at fortsætte. Vi skulle besøge Chhiers hjem, hvor hans kone Channa og datter Nete og Sievmey også var. Channa har en internetcafe og hendes mor en lille købmandshandel. Channa skulle med ud til deres hjem. Det var spændende at besøge hjemmet og se hans husdyr og krokodiller. Vi lavede en lille rundtur i landsbyen og kunne se , at der var pyntet op til nytåret. Da vi kom tilbage til hotellet, fik vi hvidt pulver i ansigtet og blev ønsket godt nytår. Nu venter vi på fly til Saigon. Flyet gik planmæssigt. Nu var det spændende at se om Thuy og hendes søster Hoang eller Hap Hap er Hoangs mand var der. De har 2 børn en dreng på 10 år Thang og en datter på 3 år Tang. Der var ingen grund til bekymring. Thuy og Hap var der samt en bil. Efter indkvartering kørte Thuy og jeg ud til søsteren i taxa. Søsteren kørte mig tilbage. Vi gik alle ud at spise kl. 20.00.