Hoian
Saigon Hoi An Hue Hanoi 1 Sa Pa Hanoi 2 Ban Lac Hanoi 3 Cat Ba Afslutning Efter afslutning 27.09.2012
Hoi An

Vietnam 2010

Torsdag 6 september
Vi spiste morgenmad med yoghurt og ved frokost fik vi kyllinglår. Desværre var vi noget forsinket og var først i Da Nang klokken 15.30 og i Hoi An klokken 16.15. Det gjorde at jeg havde tralvt med at få aftalerne på plads. Da vi ankom til Da Nang tog Hang imod os. Hun var kommet fra Hanoi 3 timer før os og er ved at uddanne sig til guide. Hun kørte med os til Hoi An. I morgen skal vi til Da Nang for at besøge døveskolen Village of Hope, hvor der har været 4 børn sponsoreret af danskere. Nu er der kun 2. Phuc og Chau er gået ud af skolen. Phuc er gået i tømre/snedkerlære og Chau er gået i bagerlære. Vi vil se dem imorgen på de steder, hvor de arbejder. Det bliver efter skolebesøget.

Backpackers hjørnet

Fredag 7 september
Vi kørte fra hotel Hai Yen klokken 8.30 til Da Nang til en handicap-skole Village of Hope. Skolen var glad for at se os. Vi overværede døveundervisningen og besøgte sovesalene og biblioteket. Ved frokost spiser drengene i et spiserum og pigene i et andet spiserum. I år er der 179 elever, hvor 99 af dem er døve. Phuc er kommet i lære som skrædder. Vi besøgte hans hjem. Phuc har tidligere gået på Village of Hope og er nu blevet 18 år. og fylder snart 19 år. Vi spiste frokost på en burgerbar/bager, hvor Chau er i lære. Gruppen var nu blevet til 8: Ruth, Tommy, Knud Erik, Henning, Luu, Chau, Phuc og Hang. Efter hjemkomst besøgte vi 2 tøjbutikker, en skobutik og en sølvforretning( Thao), hvor der blev købt ind. Vi fik øl på havnen. Vi spiser frokost på en god restaurant på hovedgaden Le Loy'
Lærerværelse i Village of Hope
Chau og en anden elev på Village of Hope

Village of Hope

Lørdag 8 september
Vi havde en fantastisk cykeltur på de små øer ved Hoi An. Anh var en god hjælp. Uden ham kunne vi ikke finde rundt. Det var en god lang tur på 3 timer og sluttede ved en restaurant, hvor vi fik frokost. Vi var alle med: Ruth, Tommy, Knud Erik, Henning vores guide Anh og Hang. Vi kunne ikke kende Hang igen. Hun lignede en bankrøver. Vietnameserne klær sig specielt, når de kører rundt længe. Vi gav hende nogle bemærkninger over hendes påklædning. Det var en dejlig tur med tilpas antal pauser. Nu har jeg været her mange gange, men aldrig stødt på andre turister på øerne. Efter frokost lavede alle nogert forskelligt. Vi fik set Den japanske bro. Knud Erik var den mest kulturelle, idet han købte kort til kulturstederne. Han nåede at se flere steder og kan se flere de andre dage. Tommy kørte rundt for sig selv. Ruth var til massage og kørte på cykel uden guide. Det var grænseoverskridende for hende. Jeg havde Hang med på indkøb. Vi startede med skokøb. Senere fik vi hovedmassage med vask og gik på markedet. Hang købte en kjole til aftenpartiet. Nu slapper vi af inden party. vi bliver 35 og heraf er 4 danskere. Det blev en festlig aften. Vi fik sunget Ho Chi Minh sangen og den vietnamesiske nationalsang. Vi sang: Der er et yndigt land.

Hoi An's vartegn: Den japanske Bro
Den japanske bro

Fest på Hai Yen Knud Erik og Diem

Fest på Hai Yen Phuc og Hang

Fest på Hai Yen Trang fra Victoria Resort med børn

Søndag 9 september
Vi bliver afhentet klokken 7.30 og bliver kørt til en båd. Vi skal til Champ Island. Det er en heldagstur. Vi er først hjemme igen ved hotellet klokken 16.00. Champ Island er en slags Robinson Kruse ø. Der er en lile by og nogle gode badestrande. Når vi kommer til Champ Island laver vi en lille rundtur i byen og får derefter en øl eller vand. Nogle fik sukkerrørs saft på ghavnen. Derefter sejlede vi til vores badestrand: Robinson Kruse strand, hvor der var vilde bananpalmer og kokosnødder. Der var ligge stole til alle. Det var ren afslapning og klokken 12.00 var der frokosr på stranden. Vi var ude at svømme mange gange i rent og klar vand. Temperaturen var over 26 grader. Klokken 14.00 sejlede vi tilbage til Hoi An. Ruth og Knud Erik prøvede tøj. Ja jeg var også henne for at prøve tøj. Hang og jeg kørte på markedet for at købe blomster. Vi skal spise hos Luu. Hun havde lavet en dejlig middag. I morgen skal vi have en let cykeltur rundt i byen og spise frokost med Thao: sølv og guldsmed damen.

Cham Island Knud Erik

Mandag 10 september
Vi startede fra hotellet klokken 9.00. Vi tog en let cykeltur gennem byen. Vi besøgte Maos fabrikation af riskager. Maos kone Dien stod i døren, så vi blev inviteret indenfor. Hang syntes at det smagte godt, så hun ville købe noget. Vi syntes nu alle at det smagte godt. Næste stop gennem byen var 41 Le Loy. En forretning og kultursted. Jeg kender en dame der, som viste os rundt. I stueetagen sad der 15 piger, som syede eller broderede billeder. Der var 2 silkevæve og bagerst sad 2 damer, som lavede stråtæpper. Vi så silkeormene i forskelligestadier. Det var spændende at følge silkeormene fra orm der spiser morbær til silken bliver spunden. Det er ikke et billigt sted, men et sted med en god kvalitet. For udover at være et kultursted som viser mange ting, er det også en forretning , som sælger disse ting. Vi cyklede til den anden badestrand An Bang. Der er lidt længere dertil nemlig 6-7 km. Jeg har været der flere gange. Vi sad i en pavilion, nærmest en sofa. Her var der en god udsigt. Vi fik et par øl og juice. Der var en fred og ro, så man næsten kunne følge Carsten Jensen i sin roman om Vietnam. Her kan man følge verden begynde. Det var lige som at komme i paradis. Knud Erik var så begejstret at han ville køre der ud igen senere på dagen. Det nåede han nu ikke. Jeg kunne ikke blive der, da jeg havde en aftale med en underviser på teknisk skole. Han underviste unge mennesker som skulle indenfor restaurations branchen og hotel. Han havde bedt mig give 1 time om min erfaring i servicefag. Jeg burde nok have været bedre forberedt. Hang var ikke med mig. Jeg burde have trukket hende med. Hun er et godt eksempel på at kunne sælge sig selv med udstråling. Det var det jeg kørte hele min lektion på. Hvis jeg kommer derud igen, det gør jeg nok, så vil jeg være bedre forberedt. Men et spændende besøg. Hang og jeg kørte tilbage, da der skulle købes blomster på markedet. Vi skal også huske at hende sølv og guldvarer og tøj. Denne aften besøgte vi Sy, som er entreprenør i Hoi An. Vi skulle spise hos ham. Det var et meget lækkert måltid. Vi så hans nye flotte hus. Han har lejet ½ ud, men han har stadig en del selv. Men han boer stadig i sit gamle hus. Sy havde inviteret mange unge mennesker, som var venner med hans børn. Det var kun Nham, som er den næst ældste søn, som ikke var der. Anh, Phuc og Thien var der. Diem og Robert som tager med os til SaPa, var der også. Robert og Diem havde besøg af to piger fra Østrig. De tager med os på tur i morgen. Det er et spændende besøg, som det altid er, når man besøger Sy. Hoi An går tidligt til ro, da vi kørte tilbage til hotellet klokken 22.00 var gaderne mennesketomme.

Maos riskage fabrik

Tirsdag 11 september
Sidste dag i Hoi An. I morgen tager vi til Hue. Tommy og Ruth laver i dag by rundtur og foretager de sidste indkøb. Knud Erik, Hang og jeg tager til et 5 stjernet hotel, Victoria resort , idet jeg kender direktør for hotellet Trang. Hun ved at vi kommer. I går mødte vi 2 unge piger fra Østrig. De tager med i dag. Desværre kom de 1 time forsent. Men vi kom afsted klokken 9.30. Trang var optaget af et møde. Men receptionen hjalp os med at telefonere til strandpersonalet, så der var håndklæder og madrasser til os på stranden. Vejret startede dårligt, men blev bedre og bedre, som dagen skred frem. Det er et flot hotel med stor service. Et stanard rum koster 150$ og det bedste koster 6000 $ for 1 nat. Men dejligt at vi kan anvende det. Vi kunne næsten ikke slippe det dejlige sted. Så vi nåede først frem 15 forsent til møde med Thao dfra sølvbutikken. Hun gav frokost. Efter frokost viste Knud Erik og jeg de to østrigske piger rundt i den gamle by. Det at være i solen så længe trætter, så jeg tog 2 timer i rummet for at sove. Nu skal der købes blomster. Vi skal spise hos Mao i aften. map havde lavet en fin middag. Robert og Diem var også inviteret sammen medd Sy. Sy og Mao er gode venner, Der blev sunget og skålet. Nu skal vi pakke alle vores genstande.

An Bang stranden Tommy, Ruth og Hang

Henning og Trang (manager på hotel Victoria)