Hue
Hanoi 1

Vietnam 2009

Fredag 17 september
Vi er nu ankommen til Hanoi kl. 5.00 om morgenen. Fra start fik vi et værelse, som Mona og Niels fik. Ret hurtigt var der et rum mere til Folmer og Annelise. Vi lavede en lille vandretur rundt om Hoa Kiem søen. Efter morgenmad blev der 2 rum mere ledigt. Nu havde vi alle værelser. Kien Anh kom kl. 8.00. Vi var blevet orienteret om, at der den 17/9 var en stor festval. Fra 17/9 til det hele kulminerede den 10/10. Det er 1000 års jubilæum for hovedstaden Hanoi. For 1000 år siden flyttede hovedstaden fra Hoa Lue til Hanoi. Hanoi havde navnet Thang Long. Kien Anh kørte hurtigt gennem byen. Det var svært at følge med, men han stoppede ved hvert sving. Landsbyen hvor hun har virksomhed var repræsenteret med et arbejdende værksted. Der var utrolig mange mennesker i flotte festdragter. Mange arbejdende værksteder og store optog. Der var sandelig meget at fotografere. Selv om vi tog mange billeder blev der taget flere billeder af os. Man skulle tro at vi var centrum. Tv var der også. Annelise blev interviewet til Tv. Jeg nåede også at lave et indslag. Vi mødte også Kien Anhs søster, som tog mange billeder. En utrolig hyggelig formiddag. Vi inviterede de 2 søstre til middag om aftenen. På "Litlle Hanoi" efter frokost kom Thuy med mit tøj. Hun ville på sin søsters vegne invitere os til middag om aftenen, men vi havde jo allerede inviteret de 2 søstre til middag. Det fortalte jeg Thuy. Problemet var at Thu havde startet på at lave mad. Nu måtte jeg ringe til Kien Anh om ikke vi kunne flytte spisningen til lørdag. Vi havde 2 taxa til Thus hjem. Et hjem i 4 etager, elegant og flot. Udover os 7 danske var der Thuy, hendes far og mor, Thuys datter og Thus mands nivø. Thu har en pige fra universitetet til at hjælpe med mad og rengøring. En festlig aften, som var første dag i Hanoi.
Middag hos Thu

Thuy og Link
Trang, moder og KieunAnh
Trang, moder og Kien Anh

Lørdag 18 september
Vi startede fra hotellet kl. 8.00. Vi skulle have set Ho Chi Minh mausuleet. Men Ho Chi Minh var i Kina for at blive efterset. Så måtte vi nøjes med at se mausulæet udefra. Vi så først den etbenede pagode. Den et benede pagode er bygget 1049 af kejser Ly Thai Tong. Pagoden ligner en lotusblomst og er en tak for at han fik en søn.
Den etbenede pagode
Vi kørte til Ho Chi Minh museum, som er et utroligt flot museum. Det er meget moderne i udformning. Næste stop var det gamle universitet også kaldt "Litteraturmusæet". Man møder mange mennesker her. På vej hjem fra Litteraturmusset købte vi billetter til Vandteatret og forstillingen startede kl 16. og varede en time. Vietnams berømte vanddukketeater opstod for mange hundrede år siden i en dam i en landsby. Scenen i Hanois berømte Vanddukketeater er stadig vandoverfladen, og dukkerne føres med en sindrigt system af bambusstænger af dukkeførere, der står i vand til livet. Hvordan er en velbevaret hemmelighed. Der var ikke mere tid. Vi skulle have set Army museet. I aften skal vi med tog til SaPa. Da vi ikke overnatter skal vi ud af værelserne kl. 12.00. Vi spiste frokost på Little Hanoi. Bagefter gik vi rundt i gaderne. Jeg gik til frisør og andre gik på indkøb. Vi spiste også aftensmad på Little Hanoi. Kl. 20.40 kom Khoa med en bil for at kører os til banegården. Vi havde god tid, det tager normalt 20 minutter, men trafikken var så voldsom at det tog mere en time. Det var godt at vi var i god tid. Vi havde 2 kuper: Poul Erik, Annelise, Niels og Mona. Den næste Khoa, Folmer, Annelise og mig. Vi havde en god rejse til Lao Cai. Starten var lidt forsinket på grund af trafikken, Vi ankom 10 min før toget kørte. Vi havde en god nat i toget og var i Lao Cai kl. 6.15.